Krånglig hyresgäst, uppsägning?

Har en hyresgäst som krånglar i en villa , hur säger jag upp honom eller hur får jag honom vräkt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är lite kort om information för att kunna besvara din fråga specifikt men jag kan istället ge en överblick över hur man kan förverka kontraktet hos en hyresgäst.

Detta regleras i 12 kapitlet 42-44 §§ jordabalken.

Där står det att hyresrätten är förverkad och att hyresvärden har rätt att säga upp avtalet i förtid under vissa omständigheter som regleras i 12 punkter.

Det är väldigt många olika grunder, men om jag tolkar din fråga som att personen är krånglig, alltså typ gör oljud eller liknande så är punkt 9 intressant. Den hänvisar till 25§ som säger att när hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

Då måste hyresvärden ge en tillsägelse och du får inte heller säga upp avtalet innan du kontaktat socialnämnden enligt 25§ andra stycket.

Enligt 4 st 42§ får du säga upp den utan tillsägelse om det är särskilt allvarliga störningar.

Sammanfattningsvis krävs det rätt så mycket för att kunna förverka ett avtal och säga upp gästen i förtid men jag hoppas att detta varit till hjälp.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare