Kränkning av föreningsrätten

Jag jobbar på ett stort företag där man haft facklig klubb i över 100 år. Nu vill företaget dra in vår fackliga tid och hindra oss ifrån att gå utbildningar. Kan de göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Arbetstagare har rätt att fritt vara med i fackföreningar och utnyttja sitt medlemskap enligt 7 § Medbestämmandelagen. Denna rätt ska lämnas okränkt. Det innebär att arbetsgivare inte får vidta åtgärder till skada för någon som utnyttjar denna rätt enligt 8 § Medbestämmandelagen. Arbetsgivare får alltså inte vidta åtgärder och repressalier mot någon eller några som utnyttjar eller vill utnyttja sin föreningsrätt. Om du anser att din arbetsgivare har vidtagit denna typ av åtgärd så är det att rekommendera att du vänder dig till din fackförening.

Föreningsrätten stadgas även i artikeln 11 i den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna. Bestämmelsen tar uttryckligen sikte på att var och en har rätt att ansluta sig till fackföreningar.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare