FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/07/2020

Krav för arbete inom försvarsmakten

Hej min 16 årige son dömdes till dagsböter för att kastat ett ägg på ett hus , dömdes till ungdomstjänst . Han har en dröm om att bli militär hur funkar det med belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Försvarsmakten har vissa tydliga behörighetskrav som man måste uppfylla för att man ska kunna bli antagen och kunna arbeta som militär. Alla som ansöker till försvarsmakten kollas i Polisens belastningsregister. Om den som ansöker har blivit dömd för något som syns i belastningsregistret så kommer denna personen inte vidare i försvarsmaktens rekrytering.

Frågan är däremot om din sons påföljder har gallrats bort eller om de fortfarande finns kvar, vilket beror på när han dömdes för dessa brott (tidpunkten). Straffet ungdomstjänst gallras fem år efter domen om din son var under 16 år vid tiden för brottet (17 § punkt 8 i lag om belastningsregister) Straffet dagsböter gallras även fem år efter domen (17 § punkt 9 i lag om belastningsregister). Om din son har begått skadegörelsebrottet vid en väldigt ung ålder så kan det vara så att det har gallrats bort vid denna tid eller snart, i sådana fall är uppgiften om din sons brott och straff borta ur registret. Således bör det inte vara några problem för honom att söka in till militären.

Svaret på din fråga beror på när domen utdelades och hur lång tid som har passerat sedan dess. Om det har gått längre än fem år sedan, så är uppgifterna borta och då ska det inte vara några problem att bli rekryterad inom försvarsmakten. Men om han fortfarande befinner sig inom femårsperioden så kommer han inte uppfylla försvarsmaktens säkerhetskrav.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare