Krav på hundägare när hunden rastas

Måste hundägare plocka upp hundens urin på allmän plats när urinen hamnar i snö exempel vid ett bostadsområde närliggande till entré dörren

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Till din fråga så finns det inga direkta lagbestämmelser som är tillämpbara. Det finns ingenting som säger att man inte får göra det. Däremot bör hundägare respektera eventuella skyltar som säger att de inte får rasta sin hund där.

Om hunden däremot har urinerat på egendom och orsakat skada så kan hundägaren bli ersättningsskyldig för att den har lidit en sakskada enligt 1 kap. 2 § skadeståndslagen (SkL). När det kommer till hundar så är nämligen ägaren strikt skadeståndsansvarig, vilket innebär att om hunden gör något fel så är det som att ägare gjort det och denne måste ersätta skadan.

Svaret på din fråga blir därför nej. Det finns ingenting i lagen som säger någonting om situationen du beskrivit. Däremot så ska ägare respektera andras egendom och önskemål då det kan anses väldigt dåligt att låta sin hund urinera vart den än vill.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare