Krav på medborgarskap vid fastighetsköp

Kan rysk medborgare som bor i Ryssland köpa fritidshus i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Krav på medborgarskap vid köp av fritidshus i Sverige?

Det finns inget krav på att man måste vara svensk medborgare eller ha ett svenskt personnummer för att man ska kunna köpa bostad eller fritidshus i Sverige. Du kan alltså köpa dig ett fritidshus i Sverige, trots ditt ryska medborgarskap.

Observera däremot att Lantmäteriet inte har tillgång till personuppgifter för utländska medborgare. Detta innebär att när du ska ansöka om lagfart hos Lantmäteriet för att bli registrerad som ägare på fastigheten behöver du kunna styrka bland annat din ålder. Förslagsvis kan du skicka in en kopia på ditt pass eller ett personbevis utfärdat i Ryssland.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga och du är välkommen att återkomma om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Narin BanaeeRådgivare