Kräva ex på hyra

Hej!

Jag och min tidigare sambo gjorde slut för en månad sedan. Hon skrev då över Instagram samt sa det när vi träffades i person att hon flyttar ut genast men självklart kommer betala tre månader till för sin del av hyran.

Efter en betalning har hon nu missat den andra betalningen och slutat svara på påminnelser.

Räknas att hon skriver "Så det inte blir nåt missförstånd, betalar hyra 3 månader till, till i maj" till vilket jag svarat "Det blir bra." som att vi ingått i ett kontrakt, och att hon därför inte bara kan bestämma sig att sluta betala?

Läste att utan kontraktet och då lägenheten står på mig är hon ej skyldig att betala nånting, så utgår från det just nu.

Tacksam för svar, situationen ger mig ångest.

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

i ditt scenario förstår jag det som att du är skriven på hyreskontraktet och därmed har endast du en avtalsrättslig relation till hyresvärden. Detta innebär då att det enligt lag endast är du som har skyldighet att prestera gentemot hyresvärden (dvs, hyresvärden kan tvinga dig att betala hyra men inte ditt ex). Du har därav rätt i ditt antagande.

Har avtal ingåtts

Vad gällande den skriftliga kommunikationen mellan dig och ditt ex så är det en utfästelse om att i framtiden betala sin del av hyran. I detta fall så kan ditt ex erbjudande om att betala hyran ses som ett anbud, som du då direkt accepterar genom att svara och godkänna detta erbjudande. Detta kan därför ses som ett ingått avtal. Om hon bryter gentemot avtalet så kan du ha rätt att kräva hennes del av hyran av henne genom att föra talan i domstol. Utgångspunkten är att avtal ska hållas. Avtal ingås i regel genom anbud från den ena parten och accept från den andra parten (1 § Avtalslagen).

Vad innebär detta för dig

Det bör alltså ha uppstått ett avtal mellan er. För att kräva in hennes del av hyran bör du försöka kontakta henne. Om detta inte går, bör du vända dig till Kronofogden för att kräva din rätt till pengar motsvarande hennes del av hyran. Sista steget är att försöka föra en process i domstol.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Oscar RudénRådgivare