Kräva in pengar efter lång tid

Hej, blev 20170714 dömd att solidariskt betala 182 000 kr till länsstyrelsen. 20190524 fick jag brev från kronofogden att beloppet skall inbetalas senast 20190604. Är det möjligt att efter så lång tid att kräva in pengarna. Länsstyrelsen har ej heller skickat något krav till mig, utan det gått direkt till kronofogden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en dom har meddelats går det att vända sig till Kronofogden för att få betalt. Det finns inget krav på att den som vill ha betalt först måste försöka kräva in pengarna på egen hand. Efter att en dom har meddelats går det alltså att vända sig till Kronofogden direkt.

En skuld (fordran) preskriberas som huvudregel 10 år efter skuldens uppkomst, 2 § preskriptionslagen. Det går alltså att kräva in en skuld i 10 år från det att den uppkom. I ditt fall har det inte gått så lång tid och det finns därför inga hinder för Kronofogden att kräva in beloppet.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare