Kravbrev från Njord Law firm

Hej. Jag har fått ett förlikningserbjudande från Njord law firm.

Ganska vanligt förstår jag om man kikar runt lite och rådet jag kan läsa mig till är oftast att ignorera.

Gäller det än? Har dom drivit något vidare eller är det bara hot?

En sak som är märklig också är att jag fått 4 brev om samma film som påstås vara utdelad från mitt ip vid olika tidpunkter.

OM det nu skulle vara så hur kan dom tänka sig att det skulle gå till att väcka åtal för delning av en film fyra gånger till samma person?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det är många som har tagit emot brev från Njord Law firm senaste året. Det har förekommit fall där personer har betalat av rädsla men även fall där personer varken har bestridit eller betalat. Till följd av det stora antalet brev de har skickat är deras avsikt inte att driva alla dessa krav till domstol.

Om det är så att rättighetsinnehavarna vill driva en process mot dig ligger bevisbördan hos dem. Det vill säga att det är upp till de att bevisa att du faktiskt har begått upphovsintrång. Som du nämner är det IP-adressen som de använder som påtryckningsmedel. Det räcker dock inte utan de måste kunna bevisa att det är just du som har genomfört nedladdningen. Utifrån hur IP-adresser fungerar i dagsläget kan det innebära i praktiken att flertal datorer är kopplade till samma IP-adress, då blir det som sagt svårt för de att bevisa att det var just du som laddade ned något.

För att svara på din sista fråga kan de inte väcka åtal på samma grund fyra gånger, detta grundar sig på en processrättslig princip (ne bis in idem). Mitt råd är att inte medge något och inte svara på varken brev eller mail om inte dessa kommer från en myndighet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare