Kravbrev från Njord Lawfirm - inkassokrav

Hej! Har precis som många andra fått kravbreven från NJORD LAWFIRM. Fick två st brev i höstas gällande filmer som varken jag eller min sambo laddat ner, men där de då alltså totalt sett kräver oss på 14000 kr. Gjorde lite research på nätet och vi kom fram till att det bästa var att ignorera. Nu, ca 8 månader senare, kommer påminnelser och min sambo börjar bli orolig för att hon skall få inkassokrav vilket det verkar som att andra fått efter ett tag. Vad skall vi göra isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är en jobbig situation att det riktas ersättningsanspråk mot er för någonting ni inte har gjort, och att det är svårt att veta att det enda ni kan göra är att inte göra någonting. Däremot kommer det att vara mitt råd till er; varken medge eller bestrid kraven i detta skede. Viktigt att veta är dock att om det skulle komma ett inkassokrav bör ni tydligt bestrida det.

Såvida ni inte frivilligt betalar är det endast en domstol som kan ålägga er att göra det. För detta måste de stämma er. För att de ska vinna framgång med sin stämningsansökan krävs gedigen bevisning att filmerna har laddats ner av er. Det ska tilläggas att med hänsyn till målets art är det mycket ovanligt att det dras till domstol.

Mitt råd är alltså att vänta och se vad som händer. Kommer ett inkassokrav ska ni tydligt bestrida det.

Jag hoppas mitt svar har varit till nytta!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare