FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/07/2020

Krävs bekräftelse på ångerrätt för att det ska kunna åberopas vid distansköp?

Hej. Jag betalade en dejtingsida för 3 månader men blev otroligt besviken över kvalitén och ville dra tillbaka mitt medlemskap och nyttjade mina 14 dagars ångerrätt. Dejtingsidan vägrar betala tillbaka mina pengar. De hävdar att mitt mejl om uppsägning kom in försent men jag hävdar att via deras hemsida/kontakt, mejlade jag in min uppsägning med 1 - 2 dagars marginal. Men jag kan inte bevisa att jag har rätt eftersom jag inte fick någon bekräftelse på skickat mejl! De verkar som att de har flera "inkorgar" eftersom de inte sett mina faktiskt hela fyra mejl, jag hann skicka innan jag fick en idé att jag åter skulle logga in på min sida, som jag förmodade var raderad eftersom jag sagt upp mitt ab. Men det gick och jag kontaktade dem via själva dejtingsidan och det var då som de sa att jag var för sen. Vad gör jag nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Här är det frågan om företaget måste ha tagit del av och bekräftat ditt meddelande om uppsägning av medlemskap för att du ska kunna nyttja din ångerrätt.

Vilken lag är tillämplig?

Genom att köpa medlemskapet på dejtingsidan har du som konsument ingått ett köpeavtal med företaget. Eftersom köpet av tjänsten har gjorts på internet ses det som ett distansköp vilket gör att lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) kan tillämpas (1 kap. 1 §). Att medlemskapet kostar mer än 400 kronor är också en förutsättning för att lagen ska kunna tillämpas (2 kap. 1 § 3 stycket DAL).

Krävs bekräftelse på meddelande om ångerrätt?

Du har som konsument en 14 dagars ångerrätt som innebär att du kan frånträda avtalet oavsett orsak genom att inom den tiden (ångerfrist) meddela företaget om det (2 kap. 10 § DAL). Vid köp av tjänst börjar ångerfristen att löpa från den dag då du ingick avtalet (2 kap. 12 § DAL). Det finns inget formkrav på hur meddelandet till företaget ska se ut men att du har skickat skriftliga mejl till företaget är givetvis bättre ur bevissynpunkt. Utifrån din fråga har du skickat meddelandet på ett ändamålsenligt sätt och innan de 14 dagarna hade passerat. Det krävs inte att företaget har tagit del av meddelandena eller att de har skickat en bekräftelse till dig för att du ska kunna utöva din ångerrätt (2 kap. 10 § 2 stycket DAL). När du utövar din ångerrätt ska företaget inom 14 dagar betala tillbaka det du betalat för tjänsten (2 kap. 14 § DAL).

Vad kan jag göra om företaget vägrar att betala tillbaka mina pengar?

Sammanfattningsvis har du ångerrätt även om företaget inte har bekräftat ditt meddelande. Om företaget vägrar att återbetala dig råder jag dig att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare