Krävs hyresvärdens samtycke för "apartment swap" under några veckor?

Hej! Jag bor i en hyresrätt och funderar på att göra en "apartment swap" med en familj utomlands, alltså att vi bor i varandras lägenheter i under några veckor. Detta räknas väl inte som andrahandsuthyrning? (Ingenting betalas utan vi bara byter nycklar)

Behövs tillstånd från hyresvärden?

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Reglerna gällande andrahandsuthyrning säger att man inte utan hyresvärden samtycke får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan (12 kap. 39 § jordabalk). När jag tittar i förarbetena till denna lag så framgår att det gäller oavsett om någon ersättning betalas eller inte (prop. 2008/09:27 s. 20). Att ni dessutom får tillgång till en annan lägenhet bör nog ses som ersättning (trots att det inte är pengar).

Min tolkning av detta är alltså att ni nog behöver tillstånd från hyresvärden. Hyresvärden ska dock lämna tillstånd om hyresgästen t.ex. har fått tillfälligt arbete på annan ort, ska provbo med sambo, studier på annan ort eller liknande. Om hyresvärden vägrar samtycke kan man även ansöka hos Hyresnämnden som ska lämna samtycke om det finns något av de skäl som bl.a. de jag ovan nämnde föreligger och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra lämna samtycke (12 kap. 40 § jordabalk).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare