Krävs körkort för cykel med 1000W motoreffekt?

Behöver jag korkort för att köra en el-cykeln med motor 1000w eller bara trafikförsäkring?

Den går 25 km timmar.

Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

En el-cykel som har en motoreffekt på 1000W eller mindre klassas som en motoriserad cykel, kategori L1e-A enligt det EU-direktiv du kan hitta här. Dessa fordon klassas som moped klass II. Detta innebär bland annat krav på körkort eller förarbevis för moped klass II. Utöver detta finns, som du själv nämner, krav på trafikförsäkring, och även krav på hjälm.

Vad avser maxhastigheten för fordon som klassas som moped klass II gäller 25 km/h. I de fall cykeln skulle gå snabbare än så hade den klassats som moped klass I, med högre ställda krav.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare