Krävs ombud vid tvångsförsäljning.

Hej,

Två personer äger och bor i en lägenhet.

Dom har nu avslutat sitt förhållande och den ena parten vill sälja, den andra parten vägrar.

Den som vill sälja har god ekonomi. Den som vägrar är långtidssjukskriven och har därmed begränsad ekonomi.

Hen vill inte sälja då hen inte har möjlighet att köpa en ny bostad med nuvarande ekonomisk situation.

Lånet betalas för närvarande till stor del genom en försäkring som den vägrande har.

Jag har läst att man kan ansöka om tvångsförsäljning. Kräver detta att den som ansöker har ett juridiskt ombud som man själv bekostar? Finns det andra vägar?

Mvh Louise

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde lawline till hjälp med din fråga!

Som jag har tolkat frågan så äger ni två lägenheten tillsammans. Ni är alltså samägare i lagens mening. Då är lag om samäganderätt tillämplig.

Enligt i den lagen krävs alla delägares samtycke för kunna sälja fastigheten.

Dock, som du säger, så finns det i ett undantag där en samägare kan få rätten att tvinga huset till en försäljning. Detta är dock beroende på att ni inte har ett försäljningsförbud mellan er,som inte framgår av informationen jag har här.

Härefter kommer ni få bestämma ett gemensamt lägsta pris för fastigheten och så kommer en god man utsedd av rätten utfärda resten.

En alternativ lösning skulle vara att ni löser det internt mellan varandra. Det finns möjligheter till att köpa ut parten som vill flytta.

Du behöver såklart inte ett ombud för detta och du kan skicka in ansökan själv. Dock kan det vara svårtolkat över vad man måste göra.

http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Avgifter/ är hemsidan som skulle kunna hjälpa dig med ansökan.

Generellt kan sägas att du behöver:

1. det som yrkas,

2. de omständigheter som åberopas till stöd för yrkandet och

3. de bevis som åberopas och det som skall styrkas med varje särskilt bevis.

Första punkten menar då på vad du vill ska hända. Att du har samägd egendom som du vill sälja.

Andra punkten ska du skriva att du vill sälja samägd egendom som en delägare motsätter sig till.

Tredje punkten ska du bifoga bevis på att egendomen är samägd.

Jakob WestlingRådgivare