FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/07/2019

Krävs samtycke av andra vårdnadshavaren vid barnets flytt?

Hej ni på LAWLINE.

Min son är skild och har nyligen av tingsrätten tilldömts att ha sina två barn stadigvarande boende hos sig med rätt för mamman till umgänge enligt vissa regler. Vårdnaden av barnen tillkommer dock fortfarande föräldrarna gemensamt.

Nu tänker sonen flytta ihop med en ny kvinna och bo på hennes adress. Måste mamman skriva på något papper för att barnen skall kunna bli skrivna på den nya adressen? Kan hon i sådant fall neka detta? Måste det ha gått någon viss tid efter tingsrättens dom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor gällande barn, vårdnad och boende regleras i föräldrabalken (FB).

När krävs bådas samtycke när det är gemensam vårdnad?

Enligt 6 kap. 11-13 § FB har vårdnadshavare rätt och skyldighet att bestämma i frågor gällande barnets personliga angelägenheter, exempelvis var barnet bor någonstans. I takt med att barnet blir äldre samt mer moget ska vårdnadshavare ta mer hänsyn till barnets egna åsikter och önskemål. Föräldrar som har gemensam vårdnad ska alltså bestämma i frågor gällande barnet tillsammans.

När ett barn ska flytta

Skatteverkets hemsida står det att när ett barn ska flytta och folkbokföras på ett nytt ställe ska detta undertecknas av vårdnadshavarna (se även 30 § folkbokföringslagen). Är det så att endast en av vårdnadshavarna anmäler en flytt, ska den andra underrättas om detta samt behöver samtycka gällande flyttanmälan (detta gäller om barnet är under 18 år). Detta är Skatteverket som ger ut en sådan förfrågan. Den andra vårdnadshavaren kan då välja att samtycka elektroniskt via deras hemsida, eller i annat fall om den väljer att inte svara eller inte samtycker så kommer flyttanmälan att avisa.

Om en flyttanmälan avvisas är det sedan upp till Skatteverket att utreda var någonstans barnet ska vara folkbokfört. Mer om hur processen går till vid en flyttanmälan och vad som händer ifall den avvisas går att läsa om här eller själv kontakta Skatteverket där de kan förklara hur det går till.

Sammanfattningsvis, om den ena vårdnadshavaren vill flytta med de gemensamma barnen så kommer den andra vårdnadshavaren att kontaktas av Skatteverket med en förfrågan om flytten samtycks eller inte. Vid gemensam vårdnad har båda rätt att bestämma i frågor gällande barnet. Den andre vårdnadshavaren kan välja att inte samtycka och då är det upp till Skatteverket att utreda var barnet ska bli folkbokfört någonstans. Vad jag vet behöver det inte heller gått någon viss tid efter domen.

Jag hoppas att detta gav svar på din fundering.

Vänligen,

Erica LagerRådgivare