Krävs samtycke vid pantsättning och hur tar man reda på om en fastighet är belånad?

Jag och min bror fick mina föräldrars hus i gåva. Vi äger 50 procent var. Huset har inga lån i dagsläget. Min bror vill belåna huset och köpa en bil, vilket jag har sagt blankt NEJ till, då mina föräldrar måste flytta inom några år. Kan han ta lån utan min vetskap? Eller måste banken kolla med mig först? Finns det någonstans jag kan kolla om han tagit lån på vårat hus utan min vetskap. Kan man se det på skatteverket?

Mvh orolig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras främst av samäganderättslagen.

Varje delägare har rätt att fritt disponera över sin del av egendomen (2 § samäganderättslagen). Det förutnämnda innebär att varje delägare har rättslig disposition över sin del av egendomen vilket inkluderar försäljning, pantsättning, uthyrning, eller i övrigt varje förfogande som innebär att äganderätten upphör eller i sin utövning begränsas.

Följaktligen innebär detta att din bror kan belåna fastigheten, men endast till 50 % då det är så mycket som motsvarar hans ägarandel. Om han däremot skulle vilja belåna fastigheten med mer än 50 % krävs ditt samtycke. En aspekt att ta i beaktande är dock att banker i regel är restriktiva med sin utlåning när det gäller fastigheter som samägs av syskon. Därutöver är pengarna inte ämnade för investering i fastigheten vilket också kan ifrågasättas av banken.

När en fastighet belånas görs en inteckning hos Lantmäteriet. Om du vill ta reda på om fastigheten är belånad kan du ta kontakt med Lantmäteriet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare