Krävs testamente för att mitt barn ska ärva mig framför kvarlevande make?

Hej! Jag och maken har ett äktenskapsförord formulerat: All den egendom som respektive make nu äger och i framtiden kommer att äga, ska utgöra makens enskilda egendom.Detsamma ska gälla egendom som träder istället för nämnda egendom.Avkastningen av ovan nämnda egendom ska utgöra enskild egendom som träder i avkastningens ställe. Min fråga är: kommer detta att gälla när den första av oss avlider? Vi har särkullbarn. Om jag ex.vis dör först, kommer då min son att automatiskt ärva allt jag äger? Eller behöver vi skriva ett testamente?MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka regler är tillämpliga?

Både regler i ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB) blir aktuella i samband med att en make avlider.

Vem ärver den avlidne maken?

Det äktenskapsförord du och din make har upprättat mellan er kommer att gälla vid en eventuell bodelning. Äktenskapsförordet anger enkelt uttryckt vad som ska ingå i bodelningen. När en av er avlider upplöses äktenskapet och i regel sker en bodelning innan arvskiftet efter den avlidne maken (1 kap. 5 § ÄktB). I ditt fall anger äktenskapsförordet att all egendom är respektive makes enskilda egendom vilket gör att en bodelning inte krävs (9 kap. 1 § ÄktB). Med tanke på ert äktenskapsförord kommer alltså vardera make att behålla sin respektive egendom. Efter en eventuell bodelningen sker arvskiftet där den avlidnes kvarlåtenskap ska fördelas mellan dennes arvingar. Huvudregeln är att efterlevande make ärver men om det finns särkullbarn till den avlidne maken har dessa rätt att få ut sina andelar direkt, den s.k laglotten (3 kap. 1 § ÄB). Om makarna har gemensamma barn har dessa rätt till efterarv. Detta innebär att kvarlevande make ärver dennes andel med fri förfoganderätt och vid dennes bortgång har barnet rätt till efterarv.

Vad gäller i ditt fall?

Vid din bortgång kommer din make att ärva dig, att ni upprättat ett äktenskapsförord påverkar inte arvsrätten utan endast vad som ska ingå i bodelningen. Om din son är ert gemensamma barn kommer han att ha rätt till efterarv från dig. Detta innebär att din make kommer att ärva din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Din son kommer sedan vid din makes bortgång att få ut sitt efterarv. Om din son däremot är ditt särkullbarn har han rätt att få ut sin laglott från din kvarlåtenskap direkt. Eftersom jag saknar information gällande hur många barn ni har och hur många som utgör särkullbarn kan jag tyvärr inte ge dig ett mer konkret svar.

Behövs ett testamente för att min son ska ärva allt jag äger?

Genom att upprätta ett testamente till förmån för din son kan du göra din efterlevande make arvslös. Dock finns det en begränsning i den s.k basbeloppsregeln som innebär att din efterlevande make har rätt att inneha egendom till ett värde om fyra prisbasbelopp från din kvarlåtenskap (3 kap. 1 § 2 stycket ÄB). Om din efterlevande makes egendom totalt sätt inte når upp till det här värdet har hen rätt att få kvarlåtenskap motsvarande det saknade värdet från den dig, oavsett vad som står angivet i testamentet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och om du behöver ytterligare hjälp med ditt ärende och vad som gäller mer konkret i ditt fall råder jag dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning eller för hjälp att upprätta ett testamente.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare