Krävs tillstånd vid användning av offentlig plats?

Är det okej att ställa en container på ett torg för att samla in kläder, hemartiklar och liknande som sedan ska skänkas till välgörenhet. Och kostar det någonting?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 kap 1 § ordningslagen (1993:1617) får en offentlig plats inom detaljplanerat område inte användas på ett sätt som inte stämmer överens med det ändamål som platsen har upplåtits för eller som inte är allmänt vedertaget, utan tillstånd av polismyndigheten. Tillstånd behövs dock inte, om platsen tas i anspråk tillfälligt, i obetydlig omfattning och utan att inkräkta på någon annans tillstånd. Ett torg är en offentlig plats vilket innebär att denna bestämmelse är tillämplig. Det framgår inte av frågan hur länge du har tänkt att containern ska stå på torget, men jag antar att den ska stå där åtminstone en hel dag. Det kan diskuteras huruvida det kan anses vara tillfälligt och i obetydlig omfattning. För att säkerställa att containern får stå på torget bör du därför söka tillstånd från polismyndigheten.

När det gäller kostnaden för detta har kommunen rätt att ta ut en avgift, i enlighet med 1 § Lag om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentligt plats mm. Detta om tillstånd för användningen har lämnats. Ersättningen ska vara skälig med hänsyn till ändamålet med upplåtelsen, nyttjarens fördel av denna och kommunens kostnader med anledning av upplåtelsen. Grunder för beräkning av avgiften ska beslutas av kommunfullmäktige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare