Kronofogdmyndighetens skyldighet att underrätta innan utmätning sker

Har Kronofogdemyndigheten enligt lag rätt att genomföra utmätning, tex på bankkonto, utan att informera gäldenären innan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kronofogdmyndigheten ska som utgångspunkt underlätta gäldenaren innan utmätning sker men det finns undantag

Utgångspunkten är att kronofogdemyndigheten ska underrätta gäldenären innan utmätning sker. Underrättelsen ska vidare ske på ett tidigt stadium för att den vederbörande ska ha möjlighet att bevaka sin rätt (4 kap 12 § utsökningsbalken). Det finns dock undantag. Föreligger det en risk att gäldenären skaffar undan eller förstör egendom eller om ärendet på annat sätt är brådskande behöver inte kronofogdemyndigheten sända en underrättelse till gäldenären. Då pengar på bankkonto är en sådan egendom som lätt kan flyttas brukar underrättelse i dessa situationer ske i efterhand. (4 kap. 12 § andra stycket utsökningsbalken).

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga. Lawline erbjuder också gratis telefonrådgivning och du kan dessutom boka en tid med en av våra skickliga jurister.

Gratis telefonrådgivning: ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Boka tid med en jurist: https://lawline.se/boka.

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare