Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad

Hej! Vi har hyrt en bostadsrätt i andrahand i över 2 år nu. Men efter en del tvister med våran hyresvärd har vi inget alternativ än att säga upp lägenheten och hitta annat boende. Men vi är osäkra om vilken uppsägningstid gäller eftersom avtalet gått ut för över ett halvår sedan. Avtalet säger: "Avtalet sägs upp med 3 månaders uppsägningstid till hyrestidens utgång. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med 1 månad(er) för varje gång."

Vad är det som gäller egentligen nu när ingen av oss sade upp kontraktet innan det gick ut? Vad har vi (hyresgästen) och hyresvärden för uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller uthyrning av lägenheter regleras det normalt sett i 12 kap. jordabalken (JB), men eftersom du av frågan förklarar att ni hyrt en bostadsrätt i andra hand så blir lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad(privatuthyrningslagen) tillämplig. I 1 § privatuthyrningslagen stadgas det att lagen är tillämplig vid uthyrning av bostadsrättslägenhet vid annat intresse än fritidsändamål. Det stadgas även att så länge inget annat framgår av denna lag så gäller 12 kap. JB. Värt att tillägga är att båda dessa lagar är tvingande till hyresgästens fördel, 2 § privatuthyrningslagen och 12 kap. 1 § JB.

När det gäller uppsägning så måste det ske skriftligt vilket gäller från båda parters sidor, 12 kap. 8 § JB. Som regel gäller hyresavtalet på obestämd tid, om inte annat har avtalats, 3 § privatuthyrningslagen. I ert fall har en bestämd tid avtalas, men ni bor kvar som vanligt. Detta medför att hyresvärdens handlande talar för att avtalet har förlängts på obestämd tid, 12 kap. 3 § 3 st. 2 p. JB. Detta förutsätter dock att ni bott kvar där en månad efter det egentliga hyresavtalet löpt ut.

Eftersom ni bor kvar där nu så torde också de lagstadgade uppsägningstiderna för privatuthyrning av bostadsrätter vara tillämpliga, vilket återfinns i 3 § 2 st. privatuthyrningslagen. Där framgår det att uppsägningstiden från hyresgästen sida är 1 månad. T.ex. om ni begär uppsägning 14 maj så upphör det att gälla 30 juni. Från hyresvärdens sida är uppsägningstiden 3 månader. Detta gäller oavsett vad som avtalats.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare