FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/10/2018

Lag på att duscha efter idrotten i skolan?

Kan barnen med 7 år bestämma om att hen vill inte dusch i skolan efter träning. Finns det något lag om detta? Eftersom läraren säger att det är lag och de måste duscha i skolan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag på att eleverna måste duscha efter idrotten i skolan. Det är inte heller ett krav enligt någon kursplan att barnen måste duscha efter idrotten. Lärare har alltså inte rätt att tvinga ett barn att duscha i skolan.

Det är bara barnets vårdnadshavare som har rätt att bestämma över barnets personliga angelägenheter, alltså om barnet ska duscha eller inte. En lärare har inte rätt att bestämma det. (6 kap. 11 § föräldrabalken)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare