FrågaPROCESSRÄTTVittna17/12/2021

Laga förfall för vittne

Jag fick en kallelse där jag skulle vittna en brött.

Jag har varit sjukskriven för 3 månader och är utomlands för läkare besök. Skickade läkareintyget ( från Sverige) till domstolen men de förtforande vill ha mig och kan inte ändra datumet. Är det rätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad som kan hända om du som är kallad att vittna måste dyka upp till rättegången.

Din fråga regleras i rättegångsbalken (RB)

Det kan finnas giltig anledning att inte närvara vid rättegång

I Sverige finns en allmän vittnesplikt. Vittnesplikten innebär att du är skyldig att vittna i domstol om du blir kallad (36 kap. 1§ RB).

En giltig anledning att inte infinna sig i rätten kallas för laga förfall. Om det är sannolikt att en person som kallats till rätten på grund av laga förfall inte kan närvara vid rättegång ska det inte leda till påföljd eller på annat sätt ligga parten till last i rättegången (32 kap. 6 § RB).

Med laga förfall avses att parten på grund av en giltig ursäkt hindrats från att närvara eller fullgöra sina skyldigheter vid en rättegång. Exempel på giltiga ursäkter är sjukdom eller avbrott i allmänna samfärdseln (32 kap. 8 § RB). I allmänhet är det den som påstår sig ha haft laga förfall som måste bevisa att så har varit fallet. Om laga förfall förelegat kan rättegången skjutas fram.

Skulle vittne utebli från rättegång som denne blivit kallad till kan rätten besluta att vittnet ska hämtas till rättegången av polis. Rätten kan också besluta om att vittnet kallas till en ny rättegång och att vittnet riskerar vite om denne inte kommer till rättegången (36 kap. 20§ RB).

Vad innebär detta för dig

Det är upp till rätten att avgöra om laga förfall föreligger och i allmänhet är det den som har påstått laga förfall som måste kunna bevisa för rätten att så är fallet. Om ett vittne inte närvarar vid rättegång utan giltig ursäkt så kan det tänkas att rätten ser till att vittnet ska betala vite eller se till att vittnet hämtas till rätten. Sjukdom är ett exempel på en ursäkt som skulle kunna vara giltig som laga förfall. Jag kan inte svara på om din sjukdom kan innebära laga förfall, det avgör rätten. Det jag kan säga är att den som påstår laga förfall har bevisbördan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare