Lägenhet till sambos barn - ingår den i bodelning?

Jag är sambo idag och vi har inget samboavtal och jag vill köpa en lägenhet till min son men ha i enbart mitt namn och köpa för egna pengar. Min son är inte sambons son och jag har ensam vårdnad. Tanken är att hyra ut den tills min son blir 20 år. Sonen är idag 12 år.

Om jag köper en lägenhet idag räknas den som gemensamt bohag med min sambo? Måste jag dela den om vi skulle gå isär? Samboavtal är inte aktuellt.

Vilka risker finns om jag köper en lägenhet men ska inte bo där? Nackdelar & fördelar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du om din sons framtida lägenhet kan räknas som samboegendom och huruvida det finns risk för att den kan ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din sambo.

Vad säger sambolagen?

Med tanke på att inget samboavtal föreligger blir sambolagen tillämplig. I 3 § står att sambos gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, under förutsättning att egendomen förvärvats för gemensam användning.

Vad gäller i din situation?

En lägenhet som du köper för dina pengar där ni inte ska bo tillsammans kommer inte omfattas av sambolagen, eftersom syftet inte är gemensam användning. Således kommer den heller inte ingå i en eventuell bodelning.

Hoppas att du fått svar på din fråga och hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare