FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal24/01/2020

Lagfart krävs oavsett gåva eller försäljning

Min nya sambo vill köpa in sig i mitt hus. Hur löser vi det smidigast och helst slippa ny lagfartsavgift? Blir det en försäljning av huset eller kan vi få det till en gåva?

Huset är värderat till 3100000 kr och mitt lån är på 2000000 kr.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni måste ansöka om lagfart oavsett gåva eller försäljning

Om ni vill lösa det genom försäljning eller gåva är en smaksak, och beror på vad du är villig till. En gåva förutsätter att din nya sambo inte betalar för överlåtelsen, medan en försäljning innebär att han betalar för att bli delägare. Beroende på om överlåtelsen ses som ett köp eller en gåva inträffar kan det innebära olika skatterättsliga konsekvenser, och känner ni er osäkra på vilket alternativ ni bör välja är mitt råd att boka tid med en jurist (vi har duktiga jurister ni kan anlita) eller läsa på mer kring ämnet för att själva bilda er en uppfattning. Skatteverket har även bra information i frågan på sin hemsida och tillhandahåller rådgivning över telefon.

Oavsett vilket alternativ ni väljer måste ni göra en ansökan om lagfart för din sambo. Att lagfart måste sökas för varje ändring av ägarförhållandet av en fastighet följer av lag (20 kap 1 § Jordabalken). Ansökan ska ske inom tre månader (20 kap 2 § Jordabalken). Om ni inte ansöker om lagfart kan inskrivningsmyndigheten förelägga er att vid vite föra en lagfartsansökan (vilket visserligen är ovanligt eftersom det bygger på att inskrivningsmyndigheten vet om att en gåva/försäljning har skett, men det visar ändå på hur viktigt lagstiftaren tycker att ansökan om lagfart är).

Varför lagfarten är så viktig

Lagfarten fungerar enkelt uttryckt som ett bevis på vem som äger fastigheten, och då din sambo tar över en del av fastigheten är det såklart viktigt ur juridisk synvinkel att han har bevis på att även han är ägare. Det är exempelvis bara den som står som lagfaren ägare som har rätt att göra inteckningar och få ut pantbrev, och din sambo kan med andra ord inte få ut ett lån med fastigheten som säkerhet så länge han/hon inte står som lagfaren ägare.

Vad behövs för att söka lagfart?

För att kunna söka lagfart krävs att det finns en giltig överlåtelsehandling i form av en köpehandling eller ett gåvobrev. Formkraven för köpehandlingar framgår av 4 kap 1 § Jordabalken och 4 kap 29 § Jordabalken stadgar att sammaformkrav gället för gåvobrev.

Kravet på en köpehandling är följande:

-Köpehandlingen ska vara skriftlig och undertecknad av er båda.-Köpehandlingen ska innehålla uppgift om pris och vilken fastighet det gäller.-Köpehandlingen ska innehålla en överlåtelseförklaring.

För en gåva gäller som sagt samma krav, med undantag för uppgift om pris som såklart kan utelämnas eftersom ingen betalning sker vid gåva.

På lantmäteriets hemsida finns exempel på gåvobrev (se här) och köpebrev (se här).

Sammanfattningsvis

Oavsett om ni väljer gåva eller försäljning för att din sambo ska bli delägare till fastigheten måste han/hon ansöka om lagfart. Känner ni er osäkra på hur ni ska gå till väga för att överlåtelsen ska bli riktig är mitt råd att ta hjälp av en jurist. Vill du boka tid med jurist är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 04 så hjälper vi er vidare.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare