FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet05/11/2020

Lagfartsansökan

Vad ska jag göra min fd sambo har sk köpt ut mej från stugan som ägdes av mig

Allt enligt överenskommelse

Men jag står fortf kvar som ägare för han vill inte söka lagfart vad kan jag göra för att ägandet ska gå över till honom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En lagfart är ett registrerat bevis på vem som äger en fastighet. Lagfart registreras hos Lantmäteriet och måste enligt lag registreras inom 3 månader från det att köpet genomfördes (20:2 Jordabalken). Jag tolkar din fråga som att köpet är genomfört och klart och att den nye ägaren (dvs. din fd sambo) således är väldigt sen med att ansöka om lagfart.

Sökes ej lagfart inom föreskriven tid (dvs. 3 månader från det att köpet genomförts), får inskrivningsmyndigheten (dvs. Lantmäteriet) förelägga vite för lagfartsskyldighetens fullgörande (20:3 Jordabalken). Jag skulle rådgiva dig att kontakta myndigheten för att sätta igång denna process.

Du hittar Lantmäteriets kontaktuppgifter här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänliga hälsningar,

Minella KurjakovicRådgivare