Lagföras för gärning som var tillåten när den begicks?

Hej det är så att jag gjorde en jävligt klantig grej för ett tag sen. Men jag undrar om man kan dömas om man gömt grejer som har varit lagliga för tillfället men som sen klassats i efterhand.

Jag råkade göra det under en blackout och nu hittar jag inte grejerna samt att polisen tog mig i närheten pga av att jag var påverkad. Det handlar om 50 gram spice som blivit klassat som hälsofarlig vara. Vad kan straffet tänkas bli för det. Tacksam för svar Mvh Hans

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förutsätter att den spice-sorten du tagit befattning med utgör en av de sorter som klassats som narkotika/hälsofarlig vara enligt 8 § narkotikastrafflagen. Dock kan du, med stöd av den straffrättsliga legalitetsprincipen, inte dömas för en gärning som inte var straffbelagd vid den tid då den begicks. Det innebär att, om din spice inte var klassad som ett hälsofarligt ämne när du gömde den, så har du inte begått ett brott och kan därmed inte straffas för det.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte eller om du har närmre funderingar, är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare