Lägga till förälders efternamn

Hej

Jag undrar hur jag gör om jag vill lägga till ett efternamn?

Just nu har jag endast min pappas efternamn men skulle vilja lägga till min mammas efternamn också?

Vad kostar det?

Hur lång process?

Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man har som utgångspunkt rätt att byta sitt efternamn till ett dubbelt efternamn som är bildat av ens föräldrars efternamn (9 § första stycket tredje punkten, lagen om personnamn). Den som vill förvärva eller ändra ett personnamn (dvs ett förnamn, efternamn eller gårdsnamn, 1 §), skickar in en ansökan till Skatteverket (3 §).

Kraven för att få byta till ett dubbelt efternamn är att efternamnen som tillsammans ska bilda det nya, dubbla efternamnet i sig inte redan är dubbla efternamn; det får inte heller röra sig om flera efternamn än två, och de efternamnen ska i sig vara tillåtna för dig att förvärva enligt lagen om personnamn (20 § andra stycket). Eftersom det rör sig om dina föräldrars efternamn är de tillåtna namn, eftersom du även skulle ha rätt att byta till din förälders efternamn som enkelt efternamn (9 § första stycket, första och andra punkten), det får dock inte vara ett namn föräldern förvärvade på grund av äktenskap om de inte fortfarande bär det efternamnet (9 § andra stycket).

Hur går det till, och vad skulle det kosta?

Du skickar in en ansökan till Skatteverket. Du finner ansökningsblanketten och praktisk information här, på Skatteverkets hemsida, se rubrikerna Byta till ett dubbelt efternamn med en förälders namn, och Ansök på blanketten.

Att ta en förälders namn är avgiftsfritt, och tar ca 14 veckor från ansökan. Detta framgår även på Skatteverkets hemsida.

I din ansökan ska det framgå i vilken ordning du vill bära namnen, samt om du vill ha dem med eller utan bindestreck. Du kan även ändra ordningen och lägga till eller ta bort bindestrecket senare genom en ny ansökan, som även den är avgiftsfri.

Lycka till, och om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare