Laglig rätt för andrahandsuthyrning?

Hej!

Har man rätt att hyra ut sin möblerade lägenhet i väntan på att få till ett lägenhetsbyte? Min son har bott hos sin flickvän ett år och hyrt ut sin lägenhet. Nu har de bestämt sig för att flytta ihop på riktigt. De bor kvar i hennes lägenhet och tycker det känns trassligt att börja flytta in hos honom igen bara för kanske några månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning i frågor om andrahandsuthyrning återfinns i jordabalken (JB)

Jag förutsätter att det är en fråga om en hyresrätt. Vanligvist brukar det framgå i hyresavtalet hur en andrahandsuthyrning ska utföras. En hyresgäst får inte hyra ut utan hyresvärdens samtyckte (12 kap. 39 § JB). Att hyra ut utan samtycke kan medföra att man kan förlora sitt hyreskontrakt. Ett undantag är att hyresnämnden kan förmedla tillstånd om andrahandsuthyrning om hyresvärden vägrar samtycka (12 kap. 40 § JB).

Grunderna för att tillstånds ges är bland annat särskilda familjeförhållanden (12 kap. 40 § andra stycket JB). Det framgår att en anledning kan vara att två personer ska flytta ihop på prov. Dessa tillstånd gäller oftast i ett år sedan måste man söka ett nytt.

Slutsats

För en diskussion med hyresvärden, om det blir framgångslöst så kan ni vända er till hyresnämnden och försöka få ett tillstånd om andrahandsuthyrning.

Hoppas detta svarar på din fråga, har du ytterligare frågor och funderingar är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare