Lagval av arvfrågor

Jag är gift och medborgare i både Sverige och USA. Har skrivit både testamente i USA och Sverige. Då jag nu tillsvidare flyttat till Sverige men har både barn, barnbarn och en liten förmögenhet i USA, skulle jag föredra ha USA-arvslag gälla istället för svensk arvslag. Jag har redan satt upp mina arvstagare (beneficiary) på mitt investment konto, och vill ha det precis så oavsett var jag skulle vara. Hur ska jag göra detta så det accepteras enligt svensk lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag förutsätter här att du kommer vistas i Sverige ett tag framöver (är du nämligen i USA så är det amerikansk rätt som gäller)

Sverige vid internationella arvsfrågor tillämpar EU:s arvsförordning - vilket gäller för alla arvstvister med internationell anknytning.

Du har rätt i att du har möjlighet att göra ett särskilt lagval i ett testamente och därigenom ange vilket lands lag som ska tillämpas på arvet (artikel 22 arvsförordningen). Men du har bara möjlighet att välja ett lands lag som du är medborgare i. Det innebär att du enbart kan välja thailändsk lag om du är medborgare i Thailand vid tidpunkten för valet eller vid din död.

För dig då, som medborgare i båda, behöver endast i testamentet, precisera att det är Amerikansk rätt du vill att testamentet bedöms utifrån

Jakob WestlingRådgivare