FrågaÖVRIGTPUL/GDPR24/07/2017

Lämnas personuppgifter ut endast vid grova brott?

Abbonemangsvillkor bredbandsavtal

Är i begrepp att skriva under ett abbonemang på bredband. Läste igenom det finstilta och kommer till stycket som behandlar abbonentuppgifter;

"Genom ingående av Abbonemanget ger Abbonenten KTV tillstånd att elektroniskt lagra Abbonentens namn och adressuppgifter, personnr och telefonnr i databas inkl tillstånd för KTV att lämna ut dessa uppgifter till tredje man"

Det är deras rätt att lämna ut uppgifter jag reagerar på. Om samhället fortsätter polariseras politiskt, och man själv inte "är på etablissemangets sida". Tänker i termer av övervakningssamhälle etc där personer som inte bara följer med strömmen kan vara en nagel i ögat på systemet. Lämnas bara uppgifter ut vid grova brott eller finns en risk att det skulle kunna användas mer godtyckligt? Är formuleringen i citatet mer eller mindre standard oavsett leverantör?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du skriver så lagrar vissa operatörer uppgifter om abonnenter. Dessa kan sedan lämnas ut till tredje man om det behövs vid en eventuell brottsutredning. Däremot krävs det att en domstol beslutar om att dessa uppgifter ska röjas. Därför behöver du inte vara orolig för att detta sker godtyckligt i det svenska rättssystemet.

Om du har några fler frågor får du gärna höra av dig till oss igen!

Oskar ForsbergRådgivare