Lån av lös egendom

Hur kan man bära sig åt om en tidigare vän vägrar lämna tillbaka grejen den lånat av mig? Personen säger att jag kan hämta det hos en av dens vänner, som också är en tidigare vän till mig, men jag har aldrig ärenden dit (andra sidan stan) och det finns anledningar att jag brutit även med den vännen. Vad kan jag göra för att få tillbaka grejerna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande lån av lös egendom (en grej) finns det få regler i svensk lag. Visserligen uttrycker lagtexten att den som lånat något ska ge tillbaka detta i samma skick, men som du har upptäckt i ditt fall, är det svårt att få några påföljder av att någon inte följer ett sådant låneavtal. Eftersom det inte framgår av din fråga vad det gäller för föremål är det svårt att ge dig ett konkret svar, men skulle det exempelvis röra sig om en mobiltelefon med abonnemang registrerat i ditt namn, finns alltid en möjlighet att göra en polisanmälan för stöld utifall du anser att det handlar om en stöld av objektet.

Amanda Strömblad LarssonRådgivare