Lån eller gåva beviskrav

Jag lånade pengar, till mitt barns pappa, flera gånger under 2012. Han lovade betala tillbaka. Nu är det slut mellan oss och han vill inte betala.

Räcker det med kontoutdrag från banken som bevis? Har jag någon grund till stämningsansökan? Hur ser denna processen ut?

Kan ha slippa betala tillbaka genom att ljuga och säga att han fick pengar som ett present och att det var aldrig talan om att han skulle betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det tråkiga svaret är dessvärre att du måste prestera konkreta bevis på att det har rört sig om ett lån och inte en gåva, så ja, han kan ljuga för att inte bli skyldig att betala tillbaka. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare