Lån för att betala någon annans skulder

Hej, min kille är hos kronofogden med ett lån på cirka en halv miljon. Detta lånet har han betalat av i många år men det sjunker knappt något. Jag vill ta ett lån för att betala skulderna och han får i sin tur betala av lånet till mig. Finns det något avtal man kan skriva på eller göra själv så han är bindande till att betala tillbaka. Kan han med tanke på kronofogden kunnat ta ett lån själv och jag står som medlångivare eller har han för mycket skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du lånar ut pengar till din kille är han skyldig att betala tillbaka dem. Det spelar tekniskt sett ingen roll om avtalet är muntligt eller skriftligt, är det ett lån måste han betala tillbaka. I verkligheten är det såklart bra om du kan bevisa att det rörde sig om ett lån och inte en gåva. Därför bör ni skriva ett avtal.

Det finns många mallar online men eftersom det rör sig om relativt stora summor rekommenderar jag att ni får professionel rådgivning. Vi på Lawline erbjuder hjälp med detta för endast 1 995 kr, klicka här och välj "Köpeavtal eller gåvobrev som ej är fastighet eller bostadsrätt".

Vad gäller din fråga om han kan ta ett lån själv så beror det på vem han lånar av. Mer risktagande långivare kan säkert ge honom ett lån med dig som medlångivare men med tanke på hans höga skulder lär de kräva väldigt hög ränta och annan säkerhet (t.ex pantsättning av bostad eller bil). Jag rekommenderar därför inte det alternativet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare