FrågaEKONOMIÖvrigt30/06/2018

Lån på sin fastighet med hjälp av inteckning

sonen äger en fastighet utan skuld men får inget lån han har för låg inkomst svarar banken kan han ta inteckning i fastigheten att montera solenergi värdet på fastigheten höjs väl i värde då Nu värmer han upp med ved

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga.

Som jag har tolkat din fråga undrar du om det finns någon möjlighet för din son att låna på sin fastighet trots att han har en låg inkomst.

Inteckning och pantbrev

Att låna pengar av en bank är vanligtvis inkomstbaserat. Att göra en inteckning och upprätta ett pantbrev kan i vissa fall underlätta processen med att få ett lån från banken. Pantbrevet ger banken rätt att begära att fastigheten säljs under förutsättning att din son inte skulle kunna betala kostnaderna som lånet innebär.

Mitt råd till dig

I slutändan är det banken som gör bedömningen om din son är kreditvärdig för att låna en viss summa eller inte, vilket innebär att jag inte säkert kan säga om din son kommer att få ta lånet eller inte. Men att upprätta ett pantbrev ska underlätta eftersom det då finns en säkerhet för banken.

Om din son inte skulle få ett lån från er nuvarande bank kan ni alltid prova att gå till en annan, bankerna gör nämligen olika bedömningar från fall till fall.

Hoppas att du fick svar på din fråga och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare