FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt11/08/2017

Lån till bostadsrätt

jag lånar en vän 300000 när hon köper en bostadsrätt. Vad händer med reavinstskatten när hon sedan säljer denna ? Kan hon i sin deklaration redovisa för att hon har en skuldsedel på 300000 knuten till bostadsrättsköpet så att det belopp reavinsten vilar på inte är hela försäljningsbeloppet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Du har helt rätt. Under förutsättning att ni upprättar ett skuldebrev sinsemellan så kan hon absolut redovisa att hon har ett lån på 300 000kr för själva bostaden och som även kommer utgöra en anskaffningsutgift vid beräkningen av reavinsten. Min rekommendation är att ni i skuldebrevet även skriver/betonar att det rör sig om ett bostadslån, vilket gör det än tydligare.

(Edit: Jag vill även betona att i mitt svar så antar jag att själva lånet utgör en del av kontantinsatsen i bostaden, och en del av dess anskaffningsvärde. När man beräknar reavinsten så ser formeln ut som så:

"Försäljningen av bostadsrättens värde/bostadens marknadsvärde (minus) - Anskaffningsvärdet/det värde som bostaden köptes för (minus) - förbättringsutgifter och kapitaltillskott (minus) - utgifter för försäljningen = Reavinsten/kapitalvinsten."

Exempelvis:

- Bostaden försäljes för 1 000 000kr.

- Anskaffningsvärdet är 700 000kr (inkl. lånet på 300 000kr)

- Ni har förbättrat lägenheten till ett värde av 100 000kr.

- Mäklaravgifter för 50 000kr

Reavinsten = 1 000 000kr - 700 000kr - 100 000kr - 50 000kr = 150 000kr.)

Önskar ni hjälp med att upprätta ett korrekt skuldebrev är vår juristbyrå gärna till hjälp. Mejla mig på johan.hakansson@lawline.se så kontaktar jag dem åt er.

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare