FrågaEKONOMIÖvrigt30/05/2020

Lån till kontantinsats

Jag köpte en lägenhet för 3.3 miljoner varav jag gick in med 300.000 ca å morsan å dom lånade mig ytterligare 500.000, finns ej med på lånet. Inget skriftligt.

Och med Corona och min livsstil så vill dom nu ha % i lägenheten men ifall det skulle skita sig för mig jag står 100% på lånen så att dom är garanterade att få tillbaka sina 500.000.

hur gör man detta smidigast?

Lawline svarar

Svar:

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Så som jag uppfattar det så handlar frågan om huruvida ni ska avtala om lånet som du fått av din mor. Det finns olika alternativ som är möjliga.

Förälder som lånar till kontantinsats, medlåntagare eller gå in som delägare.

I dagsläget så förstår jag det som att du lånat pengar till en kontantinsats av din mor. Din mor har således ingen äganderätt till lägenheten och inget ansvar för lånen på lägenheten. I detta fallet så är det endast du som är skyldig att betala tillbaka pengarna du lånat av din mor till henne (500 000kr). Jag skulle rekommendera att ett skuldebrev ställs ut så att ni båda vet vilken summa och vilka villkor ni kommit överens om. Banken har jurister som kan ställa ut ett sådant eller om ni vill vända er till någon annan.

Vid lån inom familj är det vanligt att man inte kräver någon ränta. Ränta fungerar som en ersättning för att man får låna pengar. Däremot så är det upp till dig och din mor att komma överens om hur ni vill göra.

Din mor tycks vilja ställa en säkerhet eftersom hon vill försäkra sig att hon får tillbaka det hon lånat ut. En säkerhet i form av delägare, det innebär att hon får en andel och är med och äger lägenheten. Det innebär att hon delar på förlusten liksom vinsten då lägenheten säljs. Jag skulle rekommendera att ni besöker banken för att diskutera för och nackdelar med de olika alternativen.

Hoppas du fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler eller andra frågor.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare