FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev31/12/2017

Låneavtal mellan två privatpersoner

Jag tänker låna en summa pengar till någon och vill ställa vissa villkor

räntan på skälig nivå - lägre än banklån - men som skall betalas en gång per år så länge lånet löper

återbetalning - helt eller delvis vid fastställda tidpunkter - typ halvårsvis

ingen annan säkerhet kommer att begäras

Finns det mallar för sådant?

Vad krävs för att villkoren ska vara bindande - typ bevittnas av 2 personer och dyl.

Kan ni hjälpa till med upprättande av avtal om låntagaren och jag är överens om innehållet - se ovan

Vad kostar det ungefär att skriva dylik avtal?

Gott slut.

M^jk

(M. Eyre)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vid en snabb sökning på google hittade jag en eventuell mall som skulle kunna täcka det du letar efter.

Vad jag kan se så finns det inga krav i varken Skuldebrevslagen eller Avtalslagen gällande skuldebrevet/avtalet du vill teckna, men det hjälper naturligtvis att täcka alla baser i avtalet som underskrifter, datum osv. Sedan behövs det vissa grundläggande uppgifter för att avtalet ska vara funktionellt naturligtvis. Om du vill använda en mall eller liknande fungerar det sjävklart, det täcker de flestas behov som kan uppkomma kring teckning av skuldebrev.

Men om du hellre vill ta hjälp av en jurist för att se till att allt går rätt till är du välkommen att kontakta oss enligt nedan kontaktuppgifter, där kan de hjälpa dig med kostnaden för att skriva avtalet bl.a.

Telefon: 08-533 300 04.

Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

alternativt på

info@lawline.se

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare