FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/07/2018

Lawline besvarar inte skolfrågor

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp om så möjligt, med en uppgift rörande återtagandeförbehåll.

Agnes köper tre låder cider från säljaren Jonas på kredit, förutsatt att Agnes betalar innan midsommarafton. Annars säger Jonas att han kommer kräva tillbaka cidern. Då Agnes sommarstuga värms upp med ved passar Agnes på att köpa lite ved av Jonas också, även veden köps på kredit med betalning senast dagen innan midsommar.

Dagarna går och Agnes ligger nu ligger nu efter med sina betalningar. Jonas ringer henne och säger att han kommer ta tillbaka cider och veden om han inte genast får betalt.

Har Jonas rätt till cidern och / eller veden? Och vad är kräver för ett giltigt återtagandeförbehåll? Mvh Ebba

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Utifrån hur din fråga är ställd bedömer jag den som att det är en skoluppgift. Lawlines policy är att vi inte besvarar sådana. Skulle jag göra en felaktig bedömning ber jag om ursäkt och du är välkommen att åter ställa din fråga.

Jag hänvisar dig främst till den kurslitteratur du har för den aktuella kursen, men även eventuella föreläsningar och lärare. Mitt tips för att lösa en uppgift om återtagandeförbehåll är att du i övrigt tittar dels på de köprättsliga lagarna (köplagen respektive konsumentköplagen) och dels på de krediträttsliga lagarna (avbetalningsköplagen och konsumentkreditlagen).

Välkommen åter och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare