FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/08/2020

Lawline besvarar inte skolfrågor

Kräftskivan som spårade ur

Under en kräftskiva i augusti blir det en dispyt mellan statsministern och kungen. Statsministern blir ordentligt arg och börjar knuffa kungen samt slå honom. Justitieministern och finansministern som delar bord ger sig in i kampen och börjar även de slå och knuffa kungen. Kungen som börjar känna sig allt pressad får tag i en kniv och olyckligtvis hugger han statsministern i halsen. Statsministern avlider tyvärr av sina skador och åklagare X ställs nu inför en rad funderingar:

1. Kan åklagaren väcka åtal mot justitieministern och finansministern, med bakgrund av 18 kap 8e paragrafen brottsbalken?

2. Kan åklagaren väcka åtal mot kungen för mord alternativt grovt vållande till annans död?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att din fråga verkar vara sprungen ur skolarbete så kan jag tyvärr inte besvara den.
Jag rekommenderar istället att du läser lagkommentarerna till de relevanta paragraferna i Brottsbalken. Det finns också mycket kurslitteratur på ämnet, som ofta går att låna även på vanliga kommunala biblioteket, så ett tips kan vara att leta även där.

Lycka till!

Vänlig hälsning

Ellen LagnéusRådgivare