Ledighet från arbete

Om jag har en anställning som är på 80% och önskar studieledigt 25% av min tjänst, hur räknas det? 25% av 80% eller baseras alltid studieledigt utefter en heltid även om jag ej har en heltidstjänst i grunden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är oftast inte så stelbent som det verkar. Det viktigaste när man vill göra en ändring i ett anställningsavtal är att man är tydlig i sin kommunikation med arbetsgivaren. Jag föreslår att du förklarar tydligt vad du menar när du skickar in din ansökan om studieledighet. Ett förslag är att du påminner arbetsgivaren om att du i tillfället arbetar på 80 % och framöver vill gå ner i tid till 60 % pga studier (vilket blir samma sak som 25 % av dina nuvarande 80 %).

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare