Legalitetsprincipen

En 17-årig tjej har tagit en sexualiserad nakenbild av sig själv, och visar bilden för sin 22-årige sambo. Har tjejen därvid gjort sig skyldig till barnpornografibrott genom att visa honom bilden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det följer av legalitetsprincipen att man skall döma efter de lagar som gällde vid tidpunkten för handlingen. Om det inte finns föreskrift om att något är förbjudet, så är det tillåtet. Detta innebär att man inte kan dömas för något man gör om det inte finns ett nedskrivet straffbud.

Sammanfattningsvis

Tjejen har inte begått brott eftersom alla normala sexuella handlingar är tillåtna dem emellan.

Hoppas detta har klargjort läget för dig!

Mvh,

Gabriella ZakoRådgivare