Licensiering av varumärke och konkurrensklausuler

Jag har ett företag som säljer livsmedel. Vi har ett varumärke och en produkt som ett annat bolag vill använda under sitt varumärke. Alltså använda sig vår produkt under deras namn. Företaget ska endast använda produkten i inom restaurangbranschen, jag är inom livsmedel och detaljhandeln. Hur kan jag försäkra mig att deras företag inte säljer produkten till detaljhandeln under deras namn och hur kan jag konkurrensskydda, ifall det heter så, min produkt? Finns det något avtal jag kan skriva med företaget så de endast använder min produkt under deras varumärke inom samma restaurang kedja?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du vill avtala med företaget om att de endast får använda produkten inom deras verksamhet och inte sälja den vidare under deras namn.

Regler om varumärken finns i varumärkeslagen (VmL). Som innehavare av ett varumärke kan du få ensamrätt till varukännetecken, vilket innebär att du får flera rättigheter enligt lagen. Sådan ensamrätt kan förvärvas genom registrering hos Patent- och registreringsverket (PRV) (1 kap 6 § VmL) eller genom inarbetning, vilket innebär att skydd uppstår utan registrering, om varumärket är känt inom en betydande del av den krets till vilket det riktar sig (1 kap 7 § VmL). En sådan ensamrätt innebär att ingen annan än innehavaren får använda sig av varukännetecknet utan innehavarens tillstånd (1 kap 10 § VmL). Av din fråga får jag inte veta om varumärket är registrerat eller om det är inarbetat. Om varumärket nu är registrerat eller inarbetat, är varumärket skyddat av lagens bestämmelser.

Om ett varumärke är registrerat eller inarbetat, kan innehavaren också genom avtal licensiera rätten att använda kännetecknet (6 kap 4 § VmL). I ett sådant licensavtal kan varumärkesinnehavaren begränsa licenstagarens möjligheter att använda sig av ett varumärke på olika sätt, exempelvis att sälja produkten vidare. Om licenstagaren ändå skulle bryta mot bestämmelser i avtalet, kan varumärkesinnehavaren angripa licenstagaren (6 kap 4 § st 2 VmL) och få skadestånd för varumärkesintrång (8 kap 4 § VmL). För din del innebär detta att du i avtalet med företaget tydligt bör ange vad företaget får göra med produkten, samt vad de inte får göra. På så sätt kommer företaget inte kunna sälja produkten vidare under deras namn utan att behöva betala skadestånd till er.

Om det skulle vara så att du inte förvärvat ensamrätt enligt VmL, är konkurrensklausuler i avtal ändå giltiga (38 § avtalslagen, indirekt). Detta innebär att en klausul i det aktuella avtalet om att företaget inte får använda produkten på vissa sätt, är giltig oavsett om varumärket är skyddet enligt VmL eller inte. Skillnaden är att du har ett större skydd i och med ensamrätten enligt VmL, men du kan ändå få exempelvis skadestånd om företaget skulle bryta mot bestämmelsen, trots att du inte har någon ensamrätt. Ett tips är dock att registrera ditt varumärke hos PRV, för att du ska åtnjuta det skydd som följer med en ensamrätt. Du kan läsa mer och ansöka om registrering hos PRV här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johannes LjusterängRådgivare