FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/03/2021

Likabehandling i aktiebolag

Hej

Vi är fyra stycken som startar ett aktiebolag de tre andra delägarna kommer äga sin del i detta genom befintliga bolag. Jag har inget bolag utan kommer få köpa in mig i det gemensamma nystartade bolaget privat finns det risker för mig som inte de andra ägarna har i detta sett?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För aktiebolag gäller likhetsprincipen (4 kap. 1 § aktiebolagslagen). Av lagen följer att alla aktier har lika rätt men det förstås även som att alla aktieägare har lika rätt. Alla aktieägare ska således behandlas lika. Det innebär att en skillnad inte ska göras beroende på om aktieägaren är en fysisk person eller en juridisk person.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare