FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/03/2021

Likställs lön med arvode vid principen om misstagsbetalning?

Hej.

Likställs lön med arvode, när det gäller skälen som en arbetsgivare anger för att kräva tillbaka felaktigt utbetalda pengar?

Kan en arbetsgivare kräva tillbaka ett utbetalat arvode, mer eller mindre godtyckligt?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under vilka förutsättningar en arbetsgivare kan kräva tillbaka felaktigt utbetald lön eller arvode finns inte reglerat i lag. Vad som gäller har utvecklats i rättspraxis och i den juridiska litteraturen. När någon felaktigt (av misstag) erlägger ett penningbelopp till någon som inte ska ha betalningen är huvudregeln att betalningen ska gå åter. Principen gäller både lön och arvode eftersom det är penningbelopp.

Det finns dock undantag från huvudregeln. Med andra ord finns det situationer som mottagaren får behålla pengarna, även om det var en misstagsbetalning. Mottagaren måste vara i god tro och inrättat sig efter betalning. Det innebär att mottagaren varken inte borde ha insett eller inte insåg att betalningen var en misstagsbetalning. Att mottagaren har inrättat sig efter betalningen kan vara att denne har börjat spenderat pengar som härrör från betalningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare