Lön under studieledighet

Hej

Jag är fast anställd hos ett företag i 3 år. Jag jobbar och samtidigt jag tar varje månad några dagar tjänstledighet för studier . Jag undrar om jag tar heltid ledighet för att studera, ska jag få någon lön från arbetsgivare eller bara studiebidrag ? Studiebidrag är för lite och räcker inte till månads avgifter. Vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under studieledighetens gång så fortgår ditt anställningskontrakt som vanligt och du som arbetstagare har rätt att återgå i arbete när du avslutar eller avbryter din ledighet, enligt 9, 10 §§ studieledighetslagen.

Om det inte framgår av kollektivavtal eller avtal mellan dig och din arbetsgivare, så får du ingen lön under din studieledighet. Jag rekommenderar att du diskuterar med din arbetsgivare om du möjligtvis kan få hela eller en del av din lön under din studieledighet. Ett annat alternativ är studielån.

Se studieledighetslagen, https://lagen.nu/1974:981

Har du fler frågor, kontakta mig: musshh121@studentforum.oru.se

Hoppas detta var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare