FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2021

Lön vid dödsfall

Om man blir utköpt av ett företag och får månadslön till och med feb-22 och är svårt sjuk och inte kommer att leva längre än högst juli-21. Vad händer med resten av pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vid dödsfall brukar innestående lön (som brukar motsvara en månadslön vid löneutbetalning i efterskott), förmåner och semesterersättning utbetalas till dödsboet.

Eftersom utköpet verkar ha ett upplägg bestående av en förlängd och arbetsbefriad uppsägningstid finns det risk att lönen kommer behandlas som ovan beskrivet.

I vissa utköp betalas istället ett avgångsvederlag i form av en klumpsumma. Detta är dock ganska ovanligt vid vanliga anställningar. Ett sådant upplägg hade sannolikt varit att föredra i ditt fall eftersom du då fått tillgång till hela summan direkt vid utköpet.

Slutsats

Eftersom utköpet har ett upplägg som innebär förlängd och arbetsbefriad uppsägningstid finns risk att endast en månadslön, förmåner och semesterersättning betalas ut till dödsboet. Resten av lönen kommer i sådant fall inte utbetalas.

Jag vågar inte närmare uttala mig i frågan utan får istället hänvisa dig till ditt fackförbund eller Lawlines egna jurister (som du enkelt kan kontakta via hemsidan).

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare