FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt18/06/2017

Lös ut syskon ur fastighet

Jag och mina två syskon har ärvt en bostadsrätt. Jag ska lösa ut mina två syskon Enl två oberoende mäklare blir snittmarknadsvärdet 375000 Inköpsvärdet var 215000

Hur mycket ska jag betala mina syskon?

P.S inga lån o förbättringar

Lawline svarar

Hej!

När det kommer till att köpa ut de andra så utgår man alltid ifrån marknadsvärdet, dvs värdet på 375.000 och inte inköpspriset. För att alla syskon ska få sin rättmätiga andel är det vanligt att utgå från markansvärdet minus kapitalvinstskatten när man ska köpa ut sina syskon. Vid vinstberäkningen ska du räkna ifrån den latenta reavinstskatten som du tar över om du löser ut de andra ur huset.

Eftersom arvsskifte verkar redan vara klart så tar du över fastigheten genom försäljning. Kan ni inte samsas om husets marknadsvärde kan ni anlita två mäklare och på så sätt få fram ett medelvärde. Mäklarkostnaden ska då också dras av från lösensumman.

Skattesatsen är 22 procent. Skatten beräknas på försäljningspriset, minus inköpspriset, lagfartskostnader och förbättringsutgifter. För att räkna ut den latenta skatten på ett korrekt sätt är det bra att läsa Skatteverkets broschyr om försäljning av småhus (SKV 379).

Exempel:

Marknadsvärde: 375000 kr.

Anskaffningskostnad inklusive ny-, till- och ombyggnad, förbättringskostnader, lagfart vid förvärv, pantbrevskostnad med mera: 215000 kr.

Vinst: 160.000 kr.

Skatt: 22 % på 160.000 milj kr = 35200 kr.

Nettovärde: 375.000 milj minus 35 200 kr
= 339 800 kr. 2/3 av det, dvs 226 533 kr är den summa som du ska lösas ut med. Dvs 113 266 kr till dem vardera.

I exemplet har ingen hänsyn tagits till ev tidigare uppskjuten kapitalvinstskatt. Inte heller om det finns några andra omständigheter av betydelse. Vidare kan man även räkna av för eventuell mäklarprovision på marknadsvärdet. Utlösenbeloppet ska ju inte vara mer (eller mindre) än om fastigheten sålts på öppna marknaden och alla skatter betalats.

Detta är bara ett exempel på de uppgifter som du angivit. Vill du vara på den säkra sidan rekommenderar jag dig att anlita en jurist som upprättar kontraktet åt er. Du kan boka en tid här. Du kan även höra av dig till vår telefonkontakt där de kan hjälpa dig att boka ett möte med en jurist.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:
Telefon: 08-533 300 04
Öppetider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare