Makars ansvar för varandras skulder vid dödsfall

Hej! Min fråga gäller dödsbo. Måste mamma betala den delen av pappas lån som inte täcks av de tillgångar han hade vid dödsfallet? Inga äktenskapsförord eller liknande hade de skrivit. De hade varit gifta i 60 år och mamma har pengar sparade på eget konto. De hade ett gemensamt konto där deras pensioner gick in och där alla räkningar betalades ifrån, även pappas lån drogs och dras därifrån. Banken slutade inte med dragningarna vid dödsfallet.

Tacksam för hjälp med svar.

Med vänlig hälsning Camilla

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. I enlighet med Äktenskapsbalken 1 kap 3 § svarar varje make för sina egna skulder. Din mamma är alltså inte skyldig att solidariskt svara för din pappas skulder. De skulder som inte täcks av tillgångarna som ingår i dödsboet förfaller alltså. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare