Make köpte en lägenhet innan vi gifte oss, vem får lägenheten vid en eventuell äktenskapsskillnad?

Hej.

Innan 2010 köpte min dåvarande pojkvän (idag man) lägenhet för sina egna pengar, jag betalde ingenting, och vi bodde där tillsammans (som sambos). Vi gifte oss 2010 och har haft lägenheten tills sommaren 2021 såldes lägenheten, och vad händer vid separation/skilsmässa. Delas vi på lika, eller får min man mer då han köpte lägenheten innan vi gifte oss, eller får jag ingenting? Vi har två gemensamma barn.

Med vänliga hälsningar,

Celine

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Som gift kan ett äktenskap upplösas på två sätt. Det ena sättet är att den ene maken avlider. Det andra sättet är att makarna ansöker om, och genomgår, äktenskapsskillnad (skiljer sig), se 1 kap. 5 § ÄktB.

Ni är nu gifta. I äktenskapet svarar var make för sina egna tillgångar och skulder, se 1 kap. 3 § ÄktB. Det är först vid en eventuell äktenskapsskillnad som frågan om fördelning av egendom uppkommer.

Vid äktenskapsskillnad upplöses äktenskapet, se ovan. Vid äktenskapsskillnad ska bodelning mellan makarna förrättas. Det är här som giftorättsgodset och enskild egendom blir relevant. Enligt 10 kap. 1 § ÄktB ska i bodelningen makarnas giftorättsgods ingå.

Giftorättsgodset kommer att delas lika mellan er två vid en skilsmässa, se 11 kap. ÄktB. Frågan blir då om din makes lägenhet kommer att ingå i giftorättsgodset? Det korta svaret, med utgångspunkt i den information du givit, är ja. Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom.

Att din make har köpt lägenheten innan ni gifte er spelar i det här läget inte någon roll. Annorlunda hade det varit om ni fortfarande varit sambor, vilket då inneburit att lägenheten inte ingått i samboegendomen (jfr. 3 § SamboL).

Såvida du och din make inte skrivit ett äktenskapsförord rörande lägenheten och där bestämt att den ska vara din makes enskilda egendom, kommer ni att dela lika på lägenhetens värde vid bodelningen av en eventuell äktenskapsskillnad.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare