makes arvsrätt

Hej, Min mormor gick bort nyligen och då uppdagades det att hon inte fått ärva något från sin man (gifta i 40 år) Min mormor har tre barn (min mor är död så jag och mina bröder får dela på hennes del). Min mormors man har fyra barn sedan tidigare.

När min "morfar" gick bort hade han tillgångar värderat uppåt flera miljoner. Min mormor skulle då ärva hälften av hans tillgångar men fick inte ut någonting. Hans barn ville inte att min mormor skulle få något heller (ena barnet sköte dödsbot och bouppteckningen). Inget av detta visste heller vi eller mormors barn.

Med min "morfars" dödsbo startade hans barn ett handelsbolag.

Hur ser lagen ut angående detta? Kan ett arv ges till mormor i efterhand som sen hennes barn får ärva?

Det pratas om någon kvot? Att det ska beräknas hur mycket mormor SKULLE ha gjort av med om hon fick ärva hälften av "morfar", sen ska lite tillbaka till "morfars" dödsbo och vi få dela på resten.

Vad säger lagen? hur beräknar man vad som är rätt belopp? Nu levde mormor ett väldigt enkelt liv i sina sista år efter morfar. Men hade hon vetat om att hon fått ärva miljoner skulle hon ju levt mycket lyxigare.

Morfars barn vill att vi på mormors sida ska få ett engångsbelopp och sen ska det vara bra. De har också anlitat en jurist angående detta. Men vad är rätt här egentligen? Har inte vi lagen på vår sida? De har ju lurat mormor på hennes arv och därmed lurat hennes barn och barnbarn på deras del senare?

Hjärtligt tacksam för svar angående detta!

Lawline svarar

Hej!

Enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken ärver den efterlevande maken/makan arvlåtaren

för de fall de var gifta och om arvlåtarens eventuella bröstarvingar som inte är den efterlevande makans bröstarvingar (särkullbarn) har avstått sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Att de avstått för den efterlevande makan innebär att de sedan har rätt att få ut sitt arv när den efterlevande makan avlidit 3 kap 9 § Ärvdabalken. Det är i dessa fall man vid den först avlidna räknar ut en kvotdel rörande hur stor andel av den efterlevande makans kvarlåtenskap särkullbarnen har rätt till i efterarv från sin far. Detta görs endast för det fall de valt att avstå från hela eller del av arvet till fördel för den efterlevande makan.

I ert fall verkar det som att särkullbarnen valt att ta ut sitt arv på en gång, vilket de har rätt till och innebär att er mormor inte ärver maken.

Hade din mormor något eller några barn tillsammans med den avlidna maken så ärver mormorn före de gemensamma barnen. Vilket innebär att hon har fri förfoganderätt till den del av kvarlåtenskapen som de gemensamma barnen skulle ärvt från sin pappa. Även detta fall skulle därmed vara en del av kvotdelsberäkningen för att räkna ut vad de har rätt till i efterarv från sin pappa.

Vidare finns en bestämmelse i 3 kap 1 § ärvdabalken att den efterlevande maken/makan har rätt att, så långt kvarlåtenskapen räcker få ut egendom ur kvarlåtenskapen som tillsammans med egendomen som den efterlevande maken fick vid bodelningen eller som utgör den efterlevande makens enskilda egendom till ett värde som motsvarar fyra gånger det prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken som gäller vid tiden för dödsfallet.

Detta innebär att om er mormor fått vid bodelningen fått ut giftorättsgods och enskild egendom som understiger fyra prisbasbelopp så har hon rätt att få ut egendom ur kvarlåtenskapen från den avlidne maken så att värdet tillsammans med det hon fått från en bodelning uppgår till fyra prisbasbelopp om det finns tillräckligt i kvarlåtenskapen.

Sammanfattningsvis så har särkullbarnen rätt att ta ut sitt arv efter sin far på en gång. Dock så kan din mormor ha rätt att få ut egendom ur kvarlåtenskapen om hon inte fått egendom som motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet vid bodelningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare