Mall för uppsägning av andrahandshyresgäster

Hej, kan ni hjälpa mig att hitta en mall för uppsägning av andrahandshyresgästerna? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I 12 kap. 5 § jordabalken står det att en hyresgäst till en bostadslägenhet alltid har rätt att säga upp hyreskontraktet vid månadsskiftet som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen. Denna regel är tvingande och innebär att man som hyresgäst alltid har rätt till en tre månaders uppsägningstid. Rätten gäller även när man avtalat om ett hyreskontrakt med en bestämd längd och det finns inga undantag till regeln. På hyresnämndens hemsida finns bra information angående detta. Ett av flera exempel på en mall för uppsägning av hyresvatal finner du här.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare